3 millioner fra Sparebank 68° Nord

God stemning på Torvet i sentrum av Harstad. Representanter fra Sparebank 68° Nord, Sparebankstiftelsen og Harstad Cykleklubb var tilstede for å feire den historiske avtalen.

God stemning på Torvet i sentrum av Harstad. Representanter fra Sparebank 68° Nord, Sparebankstiftelsen og Harstad Cykleklubb var tilstede for å feire den historiske avtalen.

Sparebank 68° Nord og Harstad Cykleklubb har inngått sponsoravtaler for nær 3 millioner kr. Avtalen fordeler seg på 2 millioner som øremerkes delprosjekt 1 og 2. Pengene overføres før nyttår.

Sparebank 68° Nord (tidligere Harstad Sparebank) har vært generalsponsor og støttet Harstad Cykleklubb siden klubben ble etablert i 2003. I tillegg til millionbevilgningen høyner Sparebanken sponsoratet til 250 000,-/ år i perioden 2019 - 2021, med opsjon på 2022 - 2024. Sparebank 68° Nord bevilger i tillegg 150 000,- til omprofilering av nye trøyer til klubbens medlemmer. Begge parter er godt fornøyd med avtalen.

Sykkelparken kan bli en attraksjon på linje med Grottebadet, sier styreleder i Harstad Cykleklubb, Bjørn-Tore Woll.

Styreleder Stein Nilsen i Sparebankstiftelsen er enig.

– Blåbærhaugen Sykkelpark er et unikt prosjekt, som virkelig vil sette Harstad på kartet for alle sykkelinteresserte i Norge. Å være med å realisere et slikt anlegg, tilrettelagt for økt aktivitet for hele familien, har stor verdi for lokalsamfunnet. Dette kommer også til å skape en skikkelig sykkelfeber i hele regionen, sier han.

Delprosjekt 3 (Idretts- og servicehuset)

Ass. banksjef Frank Kulseng i Sparebank 68° Nord ser på sykkelparken som et byutviklingsprosjekt og håper at enda flere aktører vil være med å bidra til realisering av byens- og regionens nye aktivitetstilbud på sykkel. Derfor krever vi ikke eksklusivitet, men ønsker i stedet å være med på å løfte i flokk. Harstad trenger å forene seg ut over egne logoer og bransjer. Vårt motto er «best i lag», og nettopp samhandling tror vi vil gagne byen, sier Kulseng.

– Vi invitere alle til å være med på spleiselaget. Det er bare å hive seg med på lasset. Da kan parken som helhet realisere fort. Det ville jo vært fantastisk om vi får løftet dette fram i løpet av to år, og parken kan benyttes til mer enn sykkel og trafikkopplæring: Den er bare et steinkast fra lysløypa og Folkeparken, poengterer Kulseng.

Delprosjekt tre blir den virkelig store kraftprøven. Et idretts- og servicehus i tilknytning til sykkelparken vil koste cirka 10-12 millioner kroner. Intensjonen er å bidra med enda mer penger etter hvert, bekrefter assisterende banksjef Frank Kulseng.

Mer info om avtalen kan du lese i lørdagens utgave av Harstad Tidende her: https://www.ht.no/sport/2018/12/21/Milliongave-sikrer-sykkelpark-18123046.ece

Stian Evensen